Muhammed - step two
På vegne av Norge, for vi er jo offisielt et kristent land, vil jeg herved gi en liten påminning om noe vi kaller de ti bud. Dette er lovene en god kristen følger, og er du ikke kristen (eller norsk for den saks skyld), så må du selvfølgelig også følge dem, alt annet vil jo være direkte provokasjon mot dem som er kristne.
Det er spesielt et par jeg synes det har gått over stokk og stein med
1. Du skal ikke ha andre guder enn meg
Dette kommer altså fra Gud, den kristne guden, pappen til Jesus. Så ved å tilbe for eksempel Allah eller Buddha, så bryter man kristen lov, og sånt går da virkelig ikke an.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
Søndager altså. Nå regner jeg med ingen andre land løfter en finger søndager, litt respekt må man vel ha.
Jeg kunne fortsatt, men dette skulle være mer enn nok for å skjønne hvor alvorlig det står til med verden i dag. Så nå ser jeg bare to mulige utveier her:
1) Vi kan dra ut i andre land og true med å drepe alle som tilber andre guder, eller skrekk og gru jobber søndager. Nå sier jo en av disse budene at man ikke skal slå ihjel, men her er det viktigere ting som står på spill, målet helliggjør midlene. Er man av den mer pinglete typen er steinkasting et fint alternativ. Og har man ikke tid til å dra til andre land, så funker det bra å sette fyr på bygninger eid av folk fra disse syndige folkeslagene, eller angripe enhver person som tilfeldigvis skulle komme fra samme land som noen som bryter ett av de ti bud.
eller så kan vi
2) Innse at når vi lever i en verden med syv forskjellige verdensreligioner, mange andre store, og utallige sekter, så burde vi prise oss lykkelig over å blir respektert nok til å kunne ha den religionen man vil. At vi er heldige om vi kan tro det vi tror, gjøre hvilke religiøse ritualer vi ønsker (med mindre de bryter lover selvfølgelig), og overholde de religiøse reglene vi ønsker å holde. Innse at med så mange religioner er det umulig for alle å følge alle andre sine, og heller bry seg om hva man gjør selv. Innse at respekt går begge veier, slipper man å overholde andres religioner, så skal man ikke tvinge sin egen på andre.
Er det sååå vanskelig?

Amen!
annikken
februar 15, 2008
Niks, ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg er imot enhver religiøs misjonering, - om man vil hjelpe folk som trenger det får man holde seg til akkurat det.
tonita
februar 15, 2008
Ja, folk må få tro akkurat hva man vil, når det kommer til religion kan vi ikke bevise noe noen vei, så hvem som helst kan ha rett. Men å gå derfra til å si at min religion og tro er viktigere enn andres, det blir for arrogant.
minneapolise
februar 15, 2008
Er det sååå vanskelig?
Tydeligvis, hele innlegget ditt oser jo av forakt ovenfor troende av et hvert slag. For å ikke nevne uvitenhet.
De ti bud er jødenes lov, og gjelder jødene, og bare de. De sagt så burde de fleste kunne nikke ja til flere av budene du ikke nevner. (du skal ikke stjele, slå i hjel, begjære din neste eller nestes eiendom osv.) Uansett er dette ikke, og har aldri vært noen “kristen” lov.
Videre er Lørdagen sabbath og i så måte helligdagen som det refereres til i de ti bud. Lørdagen var den 7. dagen i uken.
olec
februar 15, 2008
Jeg er nok litt sløvet av å ha vært syk så lenge, for jeg skjønte ikke hvem dette var kritikk mot jeg. Jeg skjønte jo at du er ironisk, men hvem er teksten myntet på?
Jeg bare lurer liksom
Frøken Makeløs
februar 15, 2008
Makeløs: At jeg skriver dette nå har med drapsforsøkene på tegneren av Muhammed karikaturen i Danmark, diverse opprør i forbindelse med det, og uttalelser som “vi vil forsvare Muhammed med blod om nødvendig”. Men det er en sak som har pågått lenge.
Aller mest irriterer jeg meg over dem som forsvarer dette, som mener at man ber om slike ting ved å trykke krenkende bilder, at man må vise mer respekt. Hadde det kommet fine argumenter mot å ta dem bort etterfulgt av et vær så snill hadde det vært noe annet, men når man blir truet med drap og ødeleggelser, så blir jeg provosert til å nesten ville trykke dem selv.
minneapolise
februar 15, 2008
olec: Jeg er ingen ekspert på kristendom, eller religioner generelt, men det var ikke jødedommen vi lærte om på søndagsskolen og i kristendomstimene, likevel var de ti bud en rød tråd gjennom undervisningen.
Uansett var ikke fakta om kristendommen poenget her, jeg beklager om jeg har tråkket på noen tær i forsøk på å få frem hvorfor man ikke kan tillate trusler mot folk som gjør noe man ikke skal i andres religioner, men jeg tror du har misforstått innlegget litt.
minneapolise
februar 15, 2008
jeg tolket det dithen at innlegget handlet om muslimsk ekstremisme, overført til kristent utgagspunkt for å demonstrere graden av intoleranse.
Esquil
februar 15, 2008
Prøver å få frem at for alle å følge alles religioner er en umulighet, og om en gruppe får gjennomslag for sine spesifikasjoner, så blir det å si at den religionens følgeregler er viktigere enn andres. Det er ekstra skummelt når man for gjennomslag for sine regler ved å bruke vold og trusler.
minneapolise
februar 15, 2008
Les forresten hos Avil, som formulerer seg bedre.
minneapolise
februar 15, 2008
Nå skal ikke jeg hevde overhodet hevde, slik Olec gjør, at dette innlegget oser av forakt mot kristne, for slik tolker jeg det på ingen måte
Bare en liten bemerkning: Du skriver: “de ti bud. Dette er lovene en god kristen følger”
Du har nok misforstått totalt da, mener jeg. Det å gå ut på å være kristen går jo faktisk ut på at man faktisk ikke klarer å etterfølge de ti bud. Vi er syndere enten vi liker det eller ikke. Det å være kristen går på å ha en relasjon med Jesus og tro på det han gjorde. Sånn, ikke mer preken fra meg
Så til selve saken: religiøs intoleranse i form av angrep både verbalt og fysisk har dessverre vært brukt av folk som kaller seg både kristne, muslimer, hinduister og andre.
Det å ha en tro og det å ta valg i forhold til denne troen, anser jeg som svært personlig. Og ethvert individ må jo ta ansvar for hvordan det velger å leve, uavhengig av tro eller ikke.
Religion kan brukes som ideologier og livssyn til ondt og til godt. Vi ser at islam blir brukt, eller misbrukt alt ettersom, til noe vondt, når avisene publiserer en tegning som mange muslimer føler seg støtt av. Jeg forstår godt de som ikke trykker bildene, for de vil ikke støte vanlige muslimer.
Men så har vi dessverre dem som ikke trykker dem fordi de er redde tror jeg. Og det provoserer meg i så stor grad at jeg får litt lyst å publisere bildene selv.
Jeg synes de er modige de som trykker bildene, og jeg synes det er trist når enkelte kommer med argumentet om at “de ber jo om bråk”, når de blir utsatt for drapstrusler og drapsforsøk. Eller påtenning av hus slik vi nylig har sett i Danmark. Nei, islamistene og bare islamistene, har ansvar for en slik primitiv oppførsel.
Det er klart jeg heller ikke alltid liker det når noen harselerer med en del kristne. Jeg synes flere kristne har blitt svært urettferdig behandlet av norsk presse. F.eks Kvarme. Men jeg driver da ikke å setter fyr på Dagbladets lokaler av den grunn f.eks…
Martin
februar 15, 2008
Martin: Takk for fin, nyansert kommentar.
For dette var ikke et forsøk på å gjøre narr av kristne. Akkurat som de fleste muslimer, er kristne flest ikke ekstremister. Og man går ikke rundt og truer folk som ikke har samme mening som en selv.
“Jeg synes flere kristne har blitt svært urettferdig behandlet av norsk presse. F.eks Kvarme. Men jeg driver da ikke å setter fyr på Dagbladets lokaler av den grunn f.eks…”
Nettopp, man kan være uenig uten å ty til vold og hærverk. Vi lever i et land hvor vi kan kommunisere og argumentere meningene våre, akkurat som i Danmark. Vi kan for eksempel blogge, som en motvekt til media, om vi ikke liker det de skriver. Vi kan få oppmerksomhet for våre meninger på samme måte som andre kan få oppmerksomhet for deres. Men vi kan ikke vinne hver gang, sånn er det å leve i et demokrati.
minneapolise
februar 15, 2008
Og nei, jeg har ikke misforstått, dette eksempelet var ikke kristne i mine øyne, det var heller hvordan situasjonen hadde vært om kristne hadde hatt samme holdning som ekstreme islamister (og takk og pris har jeg ikke sett eksempler på det).
minneapolise
februar 15, 2008
Åja da så. Beklager for antagelsen min
Ja, takk Gud for blogging…det er jo et fantastisk aparat for den vanlige mann og kvinne på gaten.
Martin
februar 15, 2008
Forresten, hadde du giddet å kommentert på det nyeste innlegget mitt om wordpress?
Martin
februar 15, 2008
Ikke den enkleste posten å skjønne seg på ser det ut til.
Og seff
minneapolise
februar 15, 2008
Jeg forstod også teksten din som en reaksjon på striden som har blusset opp igjen nå, selv om det kanskje ikke kommer så klart frem av min korte kommentar.
Amen får jo nesten en dobbelt mening her - jeg mente vel først og fremst at jeg var enig i det du skrev og synes det var bra skrevet. Men i forhold til det du skrev om kristendom ble det jo nesten litt komisk
Kom til å tenke på det etterpå!
annikken
februar 16, 2008
Nå skal ikke jeg hevde overhodet hevde, slik Olec gjør, Skal du sitere meg Martin, så syntes jeg strengt tatt du kan gjøre det riktig..
Minneapolise. Du har rett, jeg har missforstått og var nok i dummeste laget når jeg kommenterte. Beklager.
olec
februar 17, 2008
olec: Jeg burde ha formulert meg klarere, glad det ikke oser av forakt ved andre gjennomlesning!
minneapolise
februar 17, 2008
Beklager Olec, for at jeg siterte feil. Men du mente altså at innlegget viste forakte overfor troende av alle slag, - altså også kristne…det var poenget mitt.
tankekorset
februar 17, 2008