Janteloven feirer 75 år, og lever i beste velgående
Fantastiske Anathema har nok en gang skrevet så bra om ting jeg tenker på, denne gangen om janteloven. Etter å ha bodd en del forskjellige steder har jeg opplevd ulike grader av denne loven. Fra en utkant på Sunnmøre hvor man helst ikke skal stikke seg ut, til et snobbested i Boston hvor alle trodde de var viktigst i verden og ikke kunne forstå hvorfor absolutt alle andre måtte være så utrolig håpløse hele tiden. Jeg liker ikke janteloven, men det komplett motsatte var muligens ennå verre.
Janteloven fungerer også forskjellig fra sted til sted, og gjennom tidene. Da jeg vokste opp var det bra å hevde seg, men da skulle det være på en naturlig måte, og det måtte fremheves av noen andre enn man selv. Det var bra å være pen, men man skulle for all del ikke prøve å være det. Skulle man sminke seg så måtte det være på en naturlig måte, helst skulle det se ut som om man ikke hadde sminket seg i det hele tatt, at man hadde våknet sånn. Det var bra å ha bra kropp, men den skulle ikke vises med store utringinger eller lignende. Det var viktig å ha de riktige klærne, men aldri å tro at man var noe. Og så var det stort å ha talent i noe, men man måtte ikke tro at man var flink, og helst ikke gå inn for å være det. Naturlig talent var best. Og så kunne det bli oppdaget helt tilfeldig av noen. Kanskje tok man helt vanlige timer i et eller annet instrument, og så synes læreren at denne personen er ekstra flink. Da kunne de som syntes det oppfordre personen til å kanskje ha en konsert, og så måtte personen se i bakken og rødme og si at nei han er da ikke noe spesielt han. Og så kan alle andre si joda joda, og oppfordre mer, og til slutt kan man la seg overtale. Da er det lov å vise talentet sitt. Så lenge det ikke er for ens egen del. Så lenge man ikke kom med ideen selv.
Dette har etterhvert irritert meg. Jeg mener det er stor forskjell på å være flink i noe, og å tro at man er viktigere eller mer verdt enn andre mennesker. Folk er forskjellige, sånn er det bare. Og Norge er veldig flinke til å skulle putte alle i en boks. Og så kan vi plukke ut dem som fortjener det, så lenge de klarer å holde seg ydmyke og late som de ikke fortjener den plassen de har fått. Det er lite rom for å hoppe ut av boksen selv. Si at vet dere hva, jeg tror jeg kan få til noe her borte jeg. Stikke seg frem, huttetu. Hvorfor kan ikke folk få lov å erkjenne at selv om det er ting de ikke er så gode på, så er det også ting de får til bra, kanskje bedre enn de fleste? Jeg tror janteloven er mye av grunnen til at f.eks. Sverige har hevdet seg så mye bedre i utlandet enn det Norge har. Her skal vi være fornøyde med det vi har fått til, ikke stå på videre når vi har det bra nok som det er. Jeg tror vi kunne tålt en god dose høyere selvtillit enn det vi har, og å ha selvtillit går faktisk utmerket hånd i hånd med å være realistisk. Det er forskjell på å ha selvtillit og å være egosentrisk eller selvgod, men når det ikke er lov å ha selvtillit eller å stå for det man kan, så er det de selvgode som står igjen med både oppmerksomhet og makt, fordi de ikke bryr seg.
Når man vokser opp med janteloven så sitter den dypt forankret, selv når man kommer seg unna. Sånn sett har det vært litt herlig å være i USA noen år, fordi det har vært en liten frisone fra janteloven. Og jeg har benyttet muligheten til å kjempe meg litt ut av den. Jeg har for eksempel aldri likt oppmerksomhet fra mange på en gang, og å snakke i forsamlinger har vært den store skrekken. De siste årene har jeg holdt frivillige foredrag, og prøvd å gjort det meste ut av dem som har vært. Jeg har stammet og rødmet, glemt alle engelske ord, og snakket alt for fort. Men med tiden har det blitt enklere. Nå er det en slags spennende nervøsitet. Jeg har funnet min måte å gjøre det på for at det skal gli best mulig, og jeg får glede av å få det til. Å få en forsamling til å le er stort, og jeg klarer å være fornøyd med det jeg gjør bra istedet for å gremmes over feilene. Og så har jeg vært i avisen, flere ganger. Jeg har ikke oppsøkt det selv, men når jeg har fått forespørsler så har jeg hatt som regel å si ja. Ett av mine pinligste minner fra barndommen var da en journalist i pittelille Sykkylvsbladet intervjuet oss som førsteklassinger om hva vi ville bli når vi ble store, og alle skulle minne meg på det i uker etterpå. Det er rart å komme hjem til en bygd hvor alle vet hvem jeg er, ikke bare fordi jeg ligner mamma, men fordi de har sett meg i avisa. Det er ett år siden broa i Minneapolis raste, men “fra Sykkylven” var nevnt i artiklene, så dette har folk visst virkelig lagt seg på minne. Det morsomme er at jeg en dag fikk en kommentar om at det ikke var rart at folk visste hvem jeg var sånn som jeg stakk trynet mitt frem i avisene eller noe. Og istedet for å bli flau var jeg bare fornøyd med å ha kommet over sånne holdninger. Jeg synes jeg har nådd langt.
Så var det blogging da, den ultimate kriminalitet ifølge denne loven. Eller er det greit så lenge man sier at man blogger bare for sin egen del og ikke bryr seg om å ha mange lesere? Svenske Blondinbella er i alle fall langt oppe på listen over folk man elsker å hate, både i Sverige og etterhvert i Norge. En overfladisk tenåring som tjener millioner på å skrive om absolutt ingenting og poste bilder av seg selv. Nå skjønner ikke jeg de som gidder å følge med på bloggen, men folk er forskjellige. Hva Blondinbella gjør på interesserer ikke meg, men det betyr ikke at det ikke skal ha lov til å interessere andre. Så hvorfor må man på død og liv mislike henne? Det finnes millioner av overfladiske tenåringer i verden, uten at resten får hatmail og trusler. Blondinbella har sett en mulighet til å tjene penger uten å gjøre noe særlig for det, og hun har benyttet seg av det. Det er tydeligvis ikke lov. Istedet for å tenke som meg at interesserer det meg ikke så følger jeg bare ikke med, så har mange bestemt seg for at dette må hun svi for. Da lurer jeg på hva som feiler folk, og samfunnet vårt. Blondinbella har ikke tatt disse pengene fra noen. Hadde hun ikke hatt lesere hadde hun heller ikke hatt reklameintekter. Jenta tvinger ingen til å klikke seg innom, det er faktisk leserne (eller mengden av) som bestemmer hvor mye hun tjener. Men folk klandrer ikke de som sørger for lesertallene, de klandrer Blondinbella. Fordi hun har blitt kjent og rik uten talent, hun må da skjønne at det ikke er lov liksom.
Jeg synes absolutt vi bør diskutere samfunnet vårt, hvordan det fungerer, hvorfor ting skjer. En debatt om hvordan det er mulig for en overfladisk tenåringsjente å tjene millioner på å ta bilde av sine nye klær er en ting. Å skulle hate denne personen er noe helt annet. Da bør man kanskje gå inn i seg selv litt, og spørre hvorfor man har dette behovet for hat. Om man kanskje er misunnelig, eller ikke har nok selvtillit og tro på seg selv. Hadde det vært mulig å jobbe med sine egne talenter istedet, og å være fornøyd med den man er? Igjen tenker jeg at Norge hadde hatt godt av å bytte ut janteloven med litt selvtillit og tro på en selv. Litt lov til å utvikle seg og stikke seg frem på de feltene man har interesse for. Lov til å prøve og feile litt, uten å bli ledd av. En lov som fremmer individer og glede, ikke undertrykker det.




Ja, du har så rett!
Bra skrevet og fundert
tordenlill
juli 20, 2008
Wow, Minneapolise, takk for varm omtale *bluss*
Jeg er hjertens enig i alt du skriver. Særlig er det viktig å poengtere at det nok hadde gått bedre for A/S Norge hvis folk hadde våget å stikke seg frem litt mer (ja, jeg vet vi har oljepenger, men det er knapt vår egen fortjeneste). Se til Sverige hvordan de støtter opp om sine egne møbelprodusenter, kleskjeder, bilmerker, popartister og filmregissører.
Spesielt blant tenåringer har jeg inntrykk av at Janteloven står sterkt, og det er synd, for i den perioden er man stort sett usikker nok fra før uten å få hjelp fra andre.
Anathema
juli 20, 2008
Hovmod står for fall, heter det jo, så derfor kan det gjemme seg frykt bak det krampaktige behovet for å være “naturlig” pen eller dyktig.
Viktor Viktorsen
juli 20, 2008
Glimrende oppsummert, Minnea!
Samfunnet trenger folk som tror på egne talenter, fordi folk som tror på egne talenter og som faktisk greier å bruke egne talenter bidrar til veldig mye verdiskaping for alle.
Jeg tror vi i Norge til dels er opplært til å tro at folk som har selvtillit gjør andre mindre verdt. Kan det høres kjent ut? Det er jo Lotto-millionæren som er den framelskede personen her i landet. Det er bare å følge med på Norsk Tippings sendinger, det er jo rene halleluja-programmet. Og når man har vunnet den store potten så er man vel unt å bruke alle pengene på seg selv.
Undre
juli 20, 2008
Åhå! Jeg tror man må legge godviljen til for å forstå det siste avsnittet mitt.
Poenget er noe sånt som at Lottomillionæren er den eneste som har lov til å nyte sin egen suksess.
Undre
juli 20, 2008
Tordenlill: Takk, jeg blir alltid positivt overrasket når folk kommer seg gjennom så lange poster, og ekstra kjekt når dere i tillegg orker å legge igjen en kommentar etterpå
minneapolise
juli 20, 2008
Jeg er så enig med deg! Og jeg kjenner at jeg går rett i den fordømmende fella selv, innimellom, samme hvor teit jeg synes det er å reagere slik. Dermed takker jeg for påminnelsen, og skal øve meg enda litt mer på å peke nese til Jante
Britt Åse
juli 20, 2008
Det kom liksom så mye plutselig på en gang når jeg først fikk ut bloggeproppen. Ketchup-effekten?
minneapolise
juli 20, 2008
Anathema: Bluss? Må ikke rødme når du får velfortjent ros
Oljepengene har nok på en måte vært en sovepute, vi har blitt litt bortskjemte kanskje? Hvorfor stå på når man ikke må? I kombinasjon med janteloven er det ikke bra for industrien. Heldigvis ser jeg en positiv utvikling som jeg håper vil fortsette. Eller være en del av? Jeg kunne veldig tenke meg å jobbe for et internasjonalt firma i Norge
Tenårene er vanskelige, det er masse regler å forholde seg til, og ikke lett å være den som ikke vil følge andres regler på den måten. Det hjelper lite at f.eks ungdomsskolen er den kjedeligste og mest uinspirerende skoletiden, med lærere som ofte ikke orker å bry seg. Her kunne mye vært gjort.
minneapolise
juli 20, 2008
Så rart. Jeg skrev også et innlegg om janteloven her om dagen. Men med det utgangspunkt at den IKKE lever i beste velgående.
joakuka
juli 21, 2008
Finfin post Minnea; du fikk sagt masse jeg selv nikker gjenkjennende til men ikke får sagt like bra selv
Heldigvis for meg tok jeg et år i USA midt i jantelovens gullalder (det var ikke noe sjakktrekk å være skolelys på bygda) og det gjorde mye for selvtilliten – og for at jeg våget å gå videre med det jeg var god til.
Jeg synes som deg at det virker som om det er blitt mer lov å være god, men jeg mistenker at det har å gjøre med at omgangskretsen min har forandret seg en del de siste 10 åra? Jeg omgås jo mest slike som ligner meg selv, og jeg opplever fortsatt på familiesammenkomster og lignende der man møter andre mennesker at jeg nesten får unnskylde meg selv og min lange utdanning, før de skjønner at jeg ikke er høy på pæra. Det har kanskje litt med komplekser å gjøre, det der også?
kamikaze
juli 21, 2008
[...] Les mer: Minneapolise [...]
Janteloven jubilerer : hildring
juli 21, 2008
Fin post. Selv tror jeg at janteloven også styrkes av den politiske veien man har valgt i Norden. Er man for kollektivismen, liker man ikke individualister. I Norge er dyden at fellesskapet er viktigere enn deg, og da blir det ikke vel mottatt at man fremhever seg selv.
Janteloven er vel i bunn og grunn en pervertering av begrepene solidaritet, samhold og fellesskap, er den ikke?
Milton
juli 22, 2008
Veldig bra post. Jeg er enig i mye av det. Kjenner det igjen.
Hvis en har talent i noe så skal en for all del ikke innrømme det.
En skal heller dysse det ned: “Nei, jeg er ikke så god i det”.
Det er mer godtatt. Hvis en sier “Ja, jeg vet jeg er god” kan en få et par rare blikk, og kanskje bli stemplet som selvgod.
Det er et tåpelig spill egentlig. En vet en er god, men en skal for all det ikke si det.
Jeg tror Norge er ekstra god på den loven. Også vil jeg tippe at jenter er flinkere i denne loven enn gutter?
Det er ihvertfall mitt inntrykk. Enig?
Antijantelov:
Du er enestående.
Du er mere verdt enn noen kan måle.
Du kan noe som er spesielt for deg.
Du har noe å gi andre.
Du har gjort noe du kan være stolt av.
Du har store ubrukte ressurser.
Du duger til noe.
Du kan godta andre.
Du har evner til å forstå og lære av andre.
Det er noen som er glad i deg.
Karina
juli 22, 2008
Interessant tema og vinkling. Siden jeg følger litt med i svenske medier, har jeg stiftet bekjentskap med Blondinbella. Mitt utgangspunkt er at man skal velge med omhu hva man skal ergre seg over. Damen kommer ikke på listen.
Nå er det ikke uvanlig at kjente personer tiltrekker seg stalkere eller gale mennesker av ulik grad av galskap. Om det er så mange utenom disse kategoriene som haster Blondinbella, er jeg usikker på. Jeg tror mange bare henger seg på en hype.
Beskrivelsen av kulturforskjellen mellom Sykkylven og Boston er også interessant. Jeg har også opprinnelse fra Vestlandet og mitt inntrykk har vært at langs deler av kysten og spesielt på Sunnmøre har det vært akseptabelt i lokalmiljøet at man gjorde det bra. Spesielt innen fiskeri og senere rederivirksomhet. Jeg kjenner til noen av disse gründerne og forklaringen er kanskje at de har vært hardt arbeidende og jordnære.
Amerikaneres totale uvitenhet om Janteloven var en morsom opplevelse på slutten av 90-tallet. Jeg satt i et Advisory Board (et avansert kundepanel)for en av USAs mest kjente bedrifter, sammen med 14 andre fra hele verden. Og lærte meg å sette pris på spesielt mine amerikanske venners væremåte. Ydmykhet var ikke spesielt fremtredende, men det var ikke alltid kompetansen var proporsjonal med selvtilliten. Men jeg lærte mye og hadde det fryktelig gøy.
Knut Johannessen
juli 22, 2008
Som om jeg skulle sagt det selv!
Ororina
juli 23, 2008
(Du er tagget http://tankekorset.wordpress.com/2008/07/23/sommermusiken/ )
tankekorset
juli 23, 2008
Jeg er en nordmann bosatt i California og jeg er 100% engi med alt du sier!!! Absolutt!! Gud forby at noen maatte stikke ut og vaere bedre enn alle andre, selv om man har fortjent det & jobbet mot det…
Uansett…..great blog!
Laila
juli 23, 2008
Undre: Jeg tror ikke det er så lett å være lotto-millionærer heller, det skal vel helst dryppe litt på de nærme og fjerne. Men samtidig kan det nok være lettere også, lotto millionene kommer jo ingenstedsfra liksom, mens de som tjener stort i for eksempel ledelsen i en bedrift får høre at det går på bekostning av andre (og det gjør det jo noen ganger, men langt fra alltid).
Kommer tilbake til dette i svar til knut.
minneapolise
juli 28, 2008
joakuka: Sånn er det, man har forskjellig oppfatning av ting. Det gjør verden til et litt mindre kjedelig sted
minneapolise
juli 28, 2008
kamikaze: En frisone en stund sånn er veldig sunt tror jeg. Man får utviklet seg selv uten for mye påvirkning av andre, når man ikke kan være perfekt i to samfunn på en gang kan man like godt bare være den man helst vil være selv. Det blir også mindre skummelt å skille seg ut når man vet at mye av det andre gjør hadde sjokkert folk i usa eller andre land. At en norm som regel bare er en norm akkurat der, de ruler ikke over hele verden.
Og så blir verden mindre og vi kan velge venner som passer oss, istedet for å henge med dem man tilfeldigvis har i nærmiljøet. Fordomsfulle personer gidder jeg ikke bruke tid på når det finnes så mange supre mennesker som bare vil det beste for vennene sine.
minneapolise
juli 28, 2008
Milton: Jeg er nok litt sær som er for individualisme og sosialisme på en gang, men jeg tror det kan fungere bra. Selv om alle bør ha like rettigheter og ingen bør kunne føle seg viktigere enn andre mennesker, så er det positivt om dem som er flinke, står på, og utvikler seg selv, får noe ut av det.
minneapolise
juli 28, 2008
Karina: Den loven heier jeg heller på!
Og du har veldig rett i det du sier, det blir et spill. Så blir man avhengig av at andre skal rose man for det man gjør, og da er det veldig lett å bli skuffet. Man bør oppdage seg selv, ikke vente på at andre skal gjøre det.
minneapolise
juli 28, 2008
Knut Johannesson: Grunderne på Sunnmøre er populære, men jeg tror det blir litt annerledes. Både fordi de startet bedrifter i en tid hvor arbeidsledigheten var større, slik at de gjorde samfunnet en tydelig tjeneste. Og fordi de har vært veldig jordnære og folkelige, gjort et nummer ut av at de ikke tror de er noe. De har bygget opp bedrifter fra grunnen av, selger virkelige varer som folk vil ha og som samfunnet er stolte av, og de gir mye tilbake. De følger litt oppskriften på hvordan en god kjendis skal være.
John Arne Riise derimot har ikke blitt like godt mottatt, familien sier rett ut at de flyttet fra Ålesund fordi de ikke orket janteloven der. Jeg har aldri møtt fyren, men har mine fordommer allikevel. Jeg vet ikke om det er en magefølelse eller om jeg har adoptert en allerede eksisterende holdning. Jeg tror det siste er en sannsynlig del av det i det minste.
minneapolise
juli 28, 2008
Ororina: Hih, det var sånn jeg tenkte da jeg leste anathemas post. Jeg bare hengte meg på, skriv gjerne en post selv! (la oss starte en anti-jante bølge, hihi)
minneapolise
juli 28, 2008
Tankekorset: Jeg er super treig, men glad for taggen. Den kommer
minneapolise
juli 28, 2008
Laila: Om du ikke liker janteloven så bor du nok på riktig sted
Men det er synd om folk som tør å ikke ta seg selv for seriøst og som vil nå langt flykter til USA, så satser på at det holder på å bedre seg i Norge også
minneapolise
juli 28, 2008
Wow, du har så rett i dette. Eg har også flytta ut frå den samme lille utposten av ei bygd, og du beskriv jantelova så utruleg bra i forhold til slik eg også opplevde det. Norge hadde absolutt hatt bra av og tillate folk å ha trua på seg sjølv! Knallbra post Minneapolise!
Nagilina
august 4, 2008
It’s not all in my head, hehe
Så morsomt at det er Sykkylvinger innom, og tusen takk
minneapolise
august 5, 2008