Mads Larsen, for real?
Jeg har vært litt usikker i dag om jeg skal ta Mads Larsen seriøst nok til å skrive en post eller ikke. Jeg er ikke en gang sikker på om fyren selger bøker fordi det finnes en målgruppe der ute som er enig eller fordi han er fyren vi alle elsker å hate (som tatt ut av en såpeopera). Han er jo en parodi, og jeg får meg ikke helt til å tro på at han faktisk tror på det han selv sier. Vi lever i et tabloid samfunn, og har man ikke talent nok til å få oppmerksomhet, så finnes der slike snarveier – å være den folk ler av.
Nå har han skrevet kronikken “Globalt Sølibat” i Aftenposten. Igjen med argumenter som er for enkle å rive i stykker til at jeg kan la være å bli litt skeptisk. Tjener Mads Larsen penger på å provosere? Er det mulig han gjør det såpass enkelt for å nå over et større publikum? Man trenger ikke være spesielt intelligent for å lese noe av Mads Larsen og le av de åpenbare kortslutningene. Lirer han av seg noe møl han vet en eller annen tulling der ute vil si seg enig i, slik at resten av oss skal føle at hjelp de finnes der ute, trussel trussel?
Denne kronikken er først og fremst en latterliggjøring av mannen. Menn er desperate etter sex, tar hva som helst bare de får fitte, og ender opp som voldelige og kriminelle om de ikke får tilfredsstilt sine lyster. Dessverre har norske kvinner blitt så kresne med årene, tar egne valg etter hva de har lyst til og sånn (også kalt statsfeminisme), fysj! Ifølge Mads ender vi med en underklasse av menn som ikke får seg noe, og som dermed ikke har kontroll over hva de finner på. Med det nye lovforslaget kan de ikke en gang dra til andre land og kjøpe seg sexen de så sårt trenger for å ikke være en fare for samfunnet.
“Denne seksuelle underklassen som ikke er bra nok for frigjorte, sterke, norske kvinner, kan ikke lenger reise til Thailand og lignende land der det fortsatt fins etterspørsel etter deres seksualitet – riktignok i kombinasjon med deres økonomiske styrke, men det er et regnestykke som går i pluss når du har blitt satt nok på plass her hjemme.”
Det er mye rart man kan gjøre med folk bare de trenger penger desperat nok. Man kan garantert få lov til å banke opp noen om man betaler for det, om personen står mellom det eller å sulte, kanskje ikke ha mat til barna sine. Det finnes folk som selger sine egne barn fordi de trenger penger så desperat. Det er ingen grense for hva man kan gjøre om man har penger nok i forhold til den det gjelder, det trenger ikke være snakk om mye penger en gang etter norsk standard. Betyr det at det finnes etterspørsel etter norske menns (eller kvinner for den saks skyld) voldelighet i utlandet? At nordmenn som liker å slå og sparke, og som ikke får gjort det hjemme på grunn av det teite lovverket vårt, i det minste burde få dra til andre land og bruke vold der? Der som det er etterspørsel etter det liksom? It’s just too easy…
Spørsmålet er om disse mennene Mads refererer til finnes i et stort nok omfang til at det er vits i å bry seg. Selvfølgelig er de der ute, man kan finne idioter som mener hva som helst om man bare leter godt nok. Og det finnes jo andre som skriver om lignende ting, bitre menn er kanskje litt i tiden? Felles for alle er at de ikke ser ut til å virkelig kjenne mange mennesker generelt, alle menn er som dem selv, og kvinner er en merkelig gruppe, også homogen, som de ikke helt skjønner seg på men gjerne prøver å sette i boks. En typisk er at menn vil ha mye sex og at kvinner ikke har behovet. Jeg har lest flere argumenter på hvorfor menn bør ha lov til å være utro. Jeg får lyst til å spørre, hva med jentene jeg kjenner som ønsker mer sex enn partneren, mener du at de bør løpe ut og være utro? At alle som har det største behovet i forholdet, uavhengig av kjønn har automatisk rett til utroskap? Jeg ser liksom for meg at svaret hadde vært annerledes da.
Mads Larsen verden er så vidt forskjellig fra den jeg lever i at det er lett å ikke ta ham seriøst. Jeg mener, hvem kjenner noen som gjør voldelige eller kriminelle handlinger og sier at de ikke kan noe for det, de har ikke fått sex på en stund jo? Finnes det virkelig menn der ute som ikke har skjønt at man har fått hender for å bruke dem? Samtidig må jeg innrømme at det finnes jo prostituerte fordi der er et marked for dem. Jeg har muligens et litt vel optimistisk syn på verden fordi jeg kjenner mye bra mennesker. Anathema minner meg om hvorfor Mads kanskje ikke er så ufarlig som han kan virke “Det som er mest ergerlig, er at han gir stemme til mer ressurssvake menn. Han forer dem med argumenter som blir en slags vedtatte sannheter i deres øyne – som f eks at Norge har statsfeminisme, og at arbeid mot prostitusjon har som hovedformål å kastrere heterofile menn – ikke å beskytte kvinner.” Og det kan godt tenkes at hun har rett i det.
Men si nå at disse bitre “stakkars meg som er mann uten at jeg får fordeler av det” fyrene er seriøse. Om Mads Larsen og Preben Z mener alt de sier. Har vi ikke tatt et steg i riktig retning når det kommer til likestilling i Norge når disse føler seg så truet? Likestilling er det beste for samfunnet som helhet, men idioter som allerede har et gammeldags kvinner og menn bilde i hodet og forventer fordeler på basis av sitt kjønn kommer jo ikke så godt ut av det. “Det blir gode tider for dem som tilbyr menn helgekurs i sjekking for 7000 kroner, med resultatet at kjønnsmarkedet blir enda falskere, mer kynisk og profesjonalisert.” påstår Mads, og jeg fniser litt og tenker lykke til du, tipper det blir like mange bitre kronikker etter helgekurset.
I min verden (og med min verden mener jeg den jeg observerer) vinner både menn og kvinner på å skjønne at det andre kjønn er mennesker. Når noen proklamerer at “nå har jeg endelig skjønt meg på mannfolk” eller “jeg skjønner meg på kvinnfolk, de er sånn og sånn” så tenker jeg “og der skjønte jeg hvorfor du er singel”. Det hjelper lite å se på damer som noe fjernt noe man må lese bøker om for å lære å sjekke opp. Det er faktisk ikke mangel på sexlyst blant kvinner, men når noen kommer opp til deg med holdningen at “ditt kjønn er ikke verdt å omgås til vanlig, men nå skal jeg lire av meg det riktige linjene for å nå målet om sex i kveld”, så er det bare ikke sjekketrikset det er noe i veien med når man får avslag. Det nytter virkelig ikke å ta hür mange kurs som helst!
Men seriøst, hva tenker dere? Er Mads og Preben seriøse, eller er det hele et pr-stunt? Jeg frykter litt at jeg mater dem ved å i det hele tatt nevne dem.




Jeg tror mannen er kav alvorlig og mener hvert ord. Skjønner ikke hvorfor han fortsetter å presse meningene sine på oss andre, som virkelig ikke vil ha dem.
Elisabeth Iskrem
november 29, 2008
Jeg tror Larsen tror fullt og helt på det han sier selv, men at det er noen feilslutninger i “logikken” hans som ikke ligner grisen kan vi vel skrive under på…
~SerendipityCat~
november 29, 2008
[...] Mads Larsen, for real? [...]
Angående tilfellet Mads Larsen « Undreverset
november 29, 2008
Amen, Minnea.
Jeg lurer også på om det er preformance-art de holder på med til tider. Det er den eneste måten å forklare dem rasjonelt på.
Virrvarr
november 29, 2008
[...] Larsen kaller dem den seksuelle underklassen… Jeg tillater meg å sitere Minnea: Menn er desperate etter sex, tar hva som helst bare de får fitte, og ender opp som voldelige og kri… [...]
~SerendipityCat~ » Blog Archive » Jeg har lest…. “Onkel Dudde får seg norsk dame” (Mads Larsen)
november 29, 2008
Hurra for Minnea! Leste denne kronikken i avisa i går, og jeg klarer ikke å ta han seriøst. Men det betyr likevel ikke at vi kan la han stå uimotsagt. Så takk for ditt svar
beamer
november 29, 2008
hmm. Jeg ser bokstaver, men jeg blir for opphisset av bildene av deg i margen til å få med meg hva du sier.
Esquil
november 29, 2008
Haha Esquil!!
~SerendipityCat~
november 29, 2008
Esquil: Ah, det hadde jo vært herlig, om sidebaren kunne fungert som et idiotfilter. Så kunne kommentarfeltet være reservert intelligente mennesker som faktisk har noe å komme med. *vurderer å legge til noen heftige kløft-bilder*
minneapolise
november 29, 2008
Jeg er glad du og mange andre kommenterer saken. Selv orker jeg ikke, jeg blir for frustrert når jeg leser sånt tull som Larsen kommer med i kronikken sin. Jeg er møkklei av sutrete mannfolk som klager over at de ikke får sex når de vil, de oppfører seg som om seksualiteten deres er så viktig at den godt kan gå på bekostning av andres.
Jeg er ikke nødvendigvis for lovforbudet, jeg er i hvert fall skeptisk etter hva jeg har lest fra Sverige. Men det Larsen kommer med her er ikke argumenter som treffer meg i hvert fall. Jeg tenker mer på damene som må gå under jorda og står i fare for å oppleve mer vold.
Lothiane
november 29, 2008
Jeg tenkte som du gjør i siste setning; er det best bare å overse dem? Noe som jo er utrolig vanskelig.
Den sexhungrige Larsen sendte meg en melding på fjesboka for noen uker siden. Det første jeg tenkte var; “aha, han er ute etter oppmerksomhet, han har noe på gang” Og ganske riktig, han har en ny bok på markedet.
Jepp, jeg tror artikkelen hans er et stunt, men at meningene hans dessverre ikke er det. Jeg tror faktisk han er så skrudd som han virker.
HvaHunSa
november 29, 2008
[...] andre har allerede skrevet forbilledlig om emnet, Minneapolise og Mihoe og Serendipitycat og Anathema og Virrvarr ,men jeg hadde altså skrevet denne posten før [...]
Når menn er mus II « Kle Meg Naken
november 29, 2008
Åh, Mads Larsen mener nok hvert bidige ord, hvis ikke måtte han da greie å komme opp med et bedre konsept for å tjene penger?
Undre
november 29, 2008
Jeg er enig med Mads poeng i sin artikkel.
Fakutm er at en hel del menn har et behov for å kjøpe sex. Årsakene kan være mange. Så kan det være slik at det er mannens egen skyld. At han på ulike måter er i en slik forfatning at han ikke evner å komme i kontakt med en kvinne som frivillig vil ha sex med han.
Jeg er ikke spesielt ressurssvak, og har eller kommer nok aldri til å benytte meg av tjenester fra prostituerte.
Likevel er min oppfatning at de ståstedene som blir presentert her i bloggeby på dette spørsmålet reflekterer at dere:
1. Mangler forståelsen for hvorfor en del menn benytter prostituerte. Sannsynligvis uttrykker dere slike holdninger at en [ressurssvak] horekunde aldri vil snakke med dere om det. Vel vitende at dere er intellektuelt overlegne, og vil overkjøre hans forsøk på en forklaring.
2. Dere har en manglende innsikt i hvem som er prostituerte og hva som driver dem. Feks i virrvars post om samme emne ramser hun kun opp de som er prostituerte mot sin vilje. Hun lukker fullstendig øynene for at prostituerte gjør det frivillig. Se feks:
http://luder.smartlog.dk/, dette er en blogg av en dansk hore. Hun er gift, over 40, og har flere barn. Hun er utdannet sykepleier, men ønsker heller å arbeide med sex enn som sykepleier.
Om vi tar utgangspunkt i kvinnen som står bak en ludders dagbok, så må jeg si at jeg sliter virkelig med å se hva ved hennes virksomhet som gjør at en mann skal straffes for å benytte seg hennes tjenester.
Argumenter om trafficking og halliker mener jeg ikke hører hjemme i debatten om kriminalisering av sexkjøp. Både traffickin og hallikvirksomhet har vært forbudt lenge før vi fikk denne nye loven.
Så seriøst, Minneapolise, er din raljering over Mads ståsteder – uten et eneste saklig argument – bare et pr-stunt eller er du seriøs?
Om du er seriøs, så foreslår jeg at du prater litt mer med de folkene det faktisk angår.
Bigdaddy
november 29, 2008
“Menn er desperate etter sex, tar hva som helst bare de får fitte, og ender opp som voldelige og kriminelle om de ikke får tilfredsstilt sine lyster.”
Du sier dette sarkastisk, men det er jo faktisk mye sant i det. Klart det gjelder ikke alle menn, men hvor ofte hører man ikke om ‘vanlige’ menn som snubler over ei dame som har sovnet i fylla og bestemmer seg for å ha ’sex’ med henne, naboer som bryter seg inn i forgriper seg på barn selv om de jo MÅ vite at de kommer til å bli tatt, leger som får kvinner til å kle av seg uten at det strengt tatt er nødvendig, osv osv osv.
Når menn er kåte tenker og gjør de ting de aldri ville vurdert dersom de var i en ‘normal’ sinnstilstand, og dette er faktisk bevist i flere undersøkelser.
Vi kvinner liker å tro at menn har like mye empati og kontroll over seg selv som vi kvinner har, men bare de får se litte kvinnelig hud forandrer de seg til dyr som ikke tenker klart, og det er dette kvinner ikke skjønner, eller ikke VIL skjønne.
M
november 29, 2008
Jeg ser ikke for meg at dette er så useriøst at de går hjem og ler over alle som går på det. Men jeg lurer på om man kanskje er lurt litt i sin egen felle. Det finnes smarte mennesker som gjerne vil mene noe som ikke er mainstream, en måte å hevde seg selv på, å ha skjønt dette som alle andre ikke har skjønt eller noe sånt, eller rett og slett føle seg litt spesiell. Jeg har inntrykk av at mange er litt stolte over å gå mot strømmen og argumentere godt for seg (uten at jeg mener Mads Larsen gjør det her, men det begynte kanskje på den måten?). Slik media er i dag så er det å provosere med meningene sine noe som hylles litt, i form av at det gis spalteplass. Jeg ser ikke bort fra at en person har gjort det med suksess og at andre kanskje har hengt seg litt på.
Og blir man først kjent for å provosere eller å ha en viss mening, så baller det gjerne på seg. Det er ikke lett å snu tvert om og plutselig skulle mene noe annet. Er man først litt latterliggjort for meningene sine blir det kanskje desto viktigere å skulle bevise at de andre tar feil og i alle fall tviholde på at man har rett. Innrømmer man å ha tatt feil ender man med å både drite seg ut offentlig og å miste berømmelsen på en gang. Eneste måten å fortsette å være berømt blir å mate media.
Nå synser jeg, men han kommer ikke akkurat bedre ut av det ved å si at han ved å være mann er ute av stand til å kontrollere seg selv med mindre han har fri tilgang til sex med andre mennesker. Jeg aner ikke hva forklaringen på oppførselen er, men denne trenden fascinerer meg litt.
minneapolise
november 30, 2008
HvaHunSa: Jeg skjønner ikke akkurat hvorfor han skulle ta kontakt med deg så du blir oppmerksom på at han er i media igjen, med mindre han innerst inne vil ha oppmerksomheten, uansett om den er skikkelig negativ. Dere er ikke akkurat bestiser…
minneapolise
november 30, 2008
Bigdaddy: Lovforslaget har jeg ikke uttrykt noen som helst mening om, og det er med vilje. Skal jeg først ta et standpunkt der så må jeg sette meg bedre inn i saken, og jeg har for mye annet å sette meg inn i for tiden.
Når jeg tar for meg Mads kronikk så er det ikke nødvendig å vite hvor jeg står når det kommer til loven, for argumentene hans holder ikke mål uansett hva de brukes til. Det har blitt en slags trend å sutre på vegne av mannen, samtidig som de aller fleste menn ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen i det hele tatt, det kan fint debatteres uten å dra inn lovverket. Jeg har ikke nevnt traficking og halliker, eller påstått noe som helst om hvorfor kvinner eller menn velger å prostituere seg. Det blir litt rart når du skal argumentere mot meg og samtidig drar inn en masse jeg ikke har snakket om. Jeg lurer seriøst på hva denne sutremann-trenden kommer fra, om de representerer en nevnbar gruppe menn, og hva som egentlig foregår i hodene til Mads Larsen og andre med lignende argumenter. Og jeg lurer litt på om du har lest posten min før du kommenterte, eller om du har lest andres poster og av en eller annen grunn bestemte deg for å komme med et kjempesukk når du tilfeldigvis var innom her, og gikk ut fra at jeg sikkert mener akkurat det samme som alle de andre.
Det eneste du nevner som er noenlunde relevant er at noen menn har behov for å kjøpe sex fordi de ikke har tilgang til sex med kvinner uten å betale for det. Men du begrunner det ikke på noen måte, så da bidrar det lite i debatten. Hvorfor er det sånn at man må ha sex med en annen person? Er dette noe menn må som kvinner ikke må? Hvorfor føler ikke alle menn det sånn? Er det mulig det er en defekt noen få menn har? Hadde det i så fall kanskje vært greiere med psykiatrisk hjelp for de få? Please elaborate!
minneapolise
november 30, 2008
M: I USA er alle livredde for at barna deres skal kidnappes av en fremmed fordi man hører jo om sånt hele tiden. I virkeligheten skjer det veldig sjeldent, og 99% av tilfellene er det en nær slektning eller venn, altså ikke en fremmed. Men når media storfokuserer på de få tilfellene over lang tid så føles det som om alle fremmede er har kjempepotensiale som kidnappere.
Voldtekt skjer i større grad enn kidnapping, men det er ikke noe den gjennomsnittlige mann driver med. Og det handler lite om å ha et sexliv eller ikke å gjøre. Mener du seriøst at de som forgriper seg på barn gjør det fordi de ikke har hatt sex med en kvinne en stund? Har du fått med deg hvor mange overgripere som er gift og har barn? Mener du at det ikke er noe som heter pedofili, at pedofile bare er vanlige menn som ikke har fått seg noe på en stund?
Jeg kjenner mange gutter og menn godt, på kan snakke om hva som helst måte. Flere av de jeg har følelsen at hjernene våre er tvillinger med er det motsatte kjønn. Jo flere mennesker jeg blir kjent med jo mindre forskjeller seg jeg på kvinner og menn. Som mange har sagt før, det er mye større individuelle forskjeller innenfor kjønn enn mellom kjønn. Dessverre oppdras vi ofte litt annerledes, og det er uheldig. Jeg ser at menn i USA generelt oppfører seg annerledes enn menn i Norge, fordi kjønnsrollene står sterkere her. Når man blir oppdratt til å ikke skulle gråte og ikke være svak, så kan man bære ting inni seg som etterhvert gjør at psyken svikter litt. Jeg tror forventningene samfunnet har til en har mye mer å si for om man ender med å voldta noen enn hva kjønn man er født som. På universiteter her borte er det for eksempel mye vanligere med voldtekter på fraternities enn det er ellers, og det er ofte noen fraternities som er gjengangere. Jeg tror ikke det er de fratsene hvor mennene i gjennomsnitt har minst sex med det motsatte kjønn. Jeg tror det er der man skal være tøffest og kulest og mer guttene, hevde seg, vise makt.
Når det er forskjell på voldtekt-statistikken i forskjellige land så er det ikke rangert etter hvilke land menn har mest sex i. Leter man derimot etter forskjeller i kjønnsroller er man nok nærmere å finne et mønster. Ting og holdninger man opplever i livet som påvirker den man blir, eller hvordan man tenker. Ikke hvilket kjønn man er født som.
Det er ikke fordi jeg ikke vil skjønne det du har kommet frem til, det er bare det at jeg omgås så mange normale ikke psykisk ustabile gutter og menn som ikke blir til dyr, uansett hva de ser. Jeg er vant til menn som tenker akkurat like klart som meg og har akkurat like god kontroll over seg selv.
Det betyr ikke at jeg ikke har møtt idioter av noen menn, på samme måte som jeg har møtt idioter av noen kvinner. Men jeg unnskylder dem ikke på bakgrunn av kjønnet deres, jeg kjenner for mange mennesker til å gjøre det så enkelt.
minneapolise
november 30, 2008
“Men jeg unnskylder dem ikke på bakgrunn av kjønnet deres, jeg kjenner for mange mennesker til å gjøre det så enkelt.”
Vakkert, Minneapolise.
Anathema
november 30, 2008
Mads er helt seriøs. Det som går igjen når folk erimot det han sier er at kvinnene er ofre. Det finnes flere prostituerte som gjør det fullstendig frivillig. Vi har allerede lover mot halliker, trafficing osv.
La oss ta et tenkt scenario. Kvinne er frivillig prostituert og har jobbtilbud som kunne gitt henne bedre betalt. En hyggelig og pen man kjøper sex av henne.
Er det i en slik siteuasjon overhodet noe moralsk galt i det?
Viss man mener det ikke er det så er man grunnlegende enig i Mads sine utalelser.
xaito
november 30, 2008
Jeg har aldri engasjert meg noe særlig i problematikken omkring prostitusjon, om vi ser bort fra trafficking. Men man skal være rimelig kynisk for å ikke føle med alle de ensomme menn og kvinner som aldri opplever seksuell tilfredsstillelse. Så lenge begge parter samtykker i transaksjonen, så kjenner jeg at det ikke bryr meg en tøddel. Og denne debatten, ser ut til å mangle aspektet med mannlig prostitusjon.
Fata
november 30, 2008
vanskelig å vite om man skal skrive en post om dette, jeg skjønner at du hadde litt noia for det. Jeg tenker at fyren dessverre er slik han presenterer seg selv, men om han har dratt poenget litt vel langt for å få mer oppmerksomhet,virker veldig sannsynlig. jeg visste ikke om jeg skulle bli trist, provosert, le eller hva…wow. utrolig at aftenposten trykker noe sånt, det sier litt om hvilke krav til kvalitet de har om dagen.
annelise
november 30, 2008
BigDaddy: ML gjør oss menn en bjørnetjeneste. En innvending mot loven kan jo være at det finnes prostituerte som gjør det frivillig, og at loven griper unødvendig inn i privatlivet hennes (og horekundens). En annen innvending kan være at man ikke tror den vil beskytte de prostituerte, men snarere gjøre livet deres verre.
Det er ikke det ML skriver. Han skriver at samfunnet nærmest plikter å opprettholde prostitusjon fordi det er så synd på oss menn som ikke får pule så ofte som vi vil. Til det er å si at jeg nekter å bli satt i samme bås som en sutrete, furten liten gutt som ikke får sjokoladen han vil ha i butikken. Det er ingen menneskerett å få pule. Men det skjer lettere hvis man vasker seg og skifter truse hver dag og oppfører seg nogenlunde anstendig. Jeg kjenner ingen menn som har endt opp med å ha hyppigere sex ved å furte seg til det.
OJ
november 30, 2008
Mads har jo jobbet i Dagbladet og dagbladet.no i flere år, så han har oversikten over hva som får oppmerksomhet. For meg blir spørsmålet, er det verdt det?
Nå har Mads linket til denne posten fra facebook profilen sin. Til dere som kommer inn derfra og kommenterer noe om loven som jeg ikke har tatt stilling til, istedet for å lese posten og kommentere ut fra den, så vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke kommer til å svare. Det er fullt mulig å være uenig i Mads argumenter og syn på kjønn og verden, uten å være uenig i hvor han står i forhold til lovforslaget.
minneapolise
november 30, 2008
OJ: En som har tatt seg bryet å lese igjennom, takk!
Mads og andre setter menn i en bås de aller færreste kjenner seg igjen i tror jeg, i Mads tilfelle basert på noen få leserbrev fra kriminelle som leter etter en god unnskyldning? Ikke vet jeg, men han hadde hatt godt av å snakke litt med vanlige menn før han uttaler seg bastant på deres vegne. Men det hadde selvfølgelig ikke fått den samme oppmerksomheten.
minneapolise
november 30, 2008
Minnie: jeg klarte å legge inn kommentar med psykiskbloggen…slett den, er du grei!
Jeg synes dette var en veldig velskrevet post, fikk dessverre ikke lest den skikkelig før i dag. Du setter skapet der det skal stå
(Jeg tror dessverre de er seriøse…)
Victoria
desember 1, 2008
Suverent Minneapolise. Du ruler!
Arachne
desember 1, 2008
PS Du er en liten feminist selv om du ikke vil være en av oss…
Arachne
desember 1, 2008
Jeg er nok en av disse statsfeministene Mads snakker om. Fæle damene som ikke har sex med hvem som helst. Full diskriminering av alle idiotene der ute, og jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet en gang. Må nok være av den ekstra brutale sorten.
minneapolise
desember 1, 2008
De blir matet i bøttevis, men om de er så absolutt seriøse kan det hende de ser verden med nye øyner etter all kritikken. Personlig synes jeg at det høres helt latterlig ut, vet faktisk ikke om det er pr-stunt eller ei..
Bra skrevet!
Pia Emilie
desember 2, 2008
Pia: Mads møter kritikken ved å linke til bloggposter på facebook og legge til kommentarer som “se på sinnafeministene, åhh sååå sinna, har dere lagt merke til at alle bloggere er enten stygge feminister eller glamourmodeller? Sånn er det i alle fall i min verden og jeg nekter å forlate den *holde for ørene og synge lalalaaaaaa*”
Ikke mye refleksjon der i gården altså…
minneapolise
desember 2, 2008
Seriøs, eller useriøs – uansett ønsker han å skape den debatten som temaet fortjener, som demokratiet fortjener. Å la et lovforslag om å forby sexkjøp over hele verden gå forbi uten oppmerksomhet, mener jeg altså er feil.
Jeg tror Larsen setter det hele litt på spissen, slik at debatten blir sparket hardere i gang. At han i tillegg i disse dager kommer ut med en bok som blant annet tar for seg denne saken, har nok også noe med saken å gjøre. Boken er skrevet fra sjekkeinstruktørenes perspektiv.
Jeg er selv en del av dette miljøet og har tidligere praktisert sjekkekurs. Jeg kjenner dog ingen som har følt seg presset til å kjøpe sex fordi de ikke har vært god nok for ”gratismarkedet”. At slike sjekkekurs hjelper er derimot like klart som at sminke hjelper for kvinner.
Du sier her: ”Det hjelper lite å se på damer som noe fjernt noe man må lese bøker om for å lære å sjekke opp.” Jeg, som en del av sjekkemiljøet, er faktisk ganske enig med deg her. Menn og kvinner må ikke gå rundt med et verdisyn (eller se på hverandre som noe fjernt og abstrakt) til en hver tid for å finne seg en sexpartner for kvelden eller livet. Men disse sjekkebøkene er en god start for dem som ikke har fått sjarmen med på kjøpet.
Grovt forklart og like satt på spissen som Larsen selv, ser jeg to typer menn i Norge i dag: de som har sjarm og dermed har et aktivt sexliv, og de som ikke har det. Dette kan være en og samme mann, som med litt hjelp forstår hvorledes man skal montere på de sosiale antennene, skru på smilet og forstå at kvinner verken er mindre eller mer verdt enn dem.
sjekkeinstruktøren
desember 7, 2008
Jeg sitter med en dyp følelse av at noe mangler hele tiden når Mads Larsen’s uttalelser tas opp. De fleste tar ikke poengene han prøver formidle, kanskje fordi han som nevnt av flere her tar den helt ut, og litt for langt iblant.
Det hele blir kokt ned til at menn sutrer fordi de “ikke får pule så mye som de vil”, at kvinner liksom skal ha en “plikt til å ligge med hvemsomhelst”, dette er fjernt fra hva jeg personlig leser i det Mads L kommer med,men nå tar jeg ikke stilling til denne siste artikkelen hans ang prostitusjon, som jeg forstår kan provosere, og som fjerner oss fra det som jeg mener er essensen i hans utspill og den rolle jeg føler han har, nemlig å opplyse om for å få endret, denne helt ubestridelige skjevfordelingen på “kjønnsmarkedet” som fører til at en ganske stor gruppe menn sjelden eller aldri får oppleve en kvinnes nærhet, og jeg sier ikke sex, men “totalpakka nærhet, intimitet” og alt det fører med seg av velvære for de fleste som får oppleve dette. Dette er grunnleggende biologiske behov for de fleste, og jeg savner å høre e n eneste kvinne som sier hun forstår at ett ufrivillig sølibat i flere år er ødeleggende for livet, for psyken din! Neida, det en får slengt mot seg er at sex ikke er en menneskerett, det har aldri noen påstått, men at sex er viktig kan de fleste kjenne seg igjen i.
Så lenge det er slik at det er oss menn som skal “forføre kvinner” og disse passivt(stort sett er min erfaring) siler beilerne, vil nødvendigvis ganske mange menn falle utenfor fordi de er dårlige til å selge seg selv. Det eneste JEG ønsker meg, er en forståelse for at dette medfører sterk frustrasjon og kan ødelegge ett liv, for mange er nærhet viktig og mange orker faktisk ikke leve uten…
Så kommer argumentene om at kvinner også lever i sølibat, ja men dette er da betingede sølibat(vente på den rette osv) og langt ifra slik jeg selv oplever nemlig det totalt ufrivillige sølibat, hvor man etter lang tid er villig til å kose med nær sagt hvemsomhelst, prøver seg på alle arenaer og likevel ikke lykkes…Er det virkelig greit for dere som ikke selv må ha det slik å bare si til oss som ikke lykkes at “slik er naturen, det er nå engang slik at hanndyr må sloss for å få parre seg og ikke alle får”. Skal jeg bare liksom sette meg ned da og skru av bryteren i følelseslivet og akseptere at sex og nærhet er noe jeg ikke får lov til å ta del i? Jeg savner at EN ENESTE kvinne kan legge bort den “selvtilfredse mette minen” og de raske løsninger om “å akseptere tingenes tilstand”, og faktisk prøve å føle på hvordan hun selv ville følt seg om ingen mann,uansett hvor lite kravstor hun var, ville kose med henne på kanske en 5 års tid…? Og samtidig levei ett gjennomsexfiksert samfunn,se på alle som går hånd i hånd, alle som får det til…prøv sier jeg bare.
Det er ubestridelig slik Mads L sier, kvinnene kan om de vil treffe så mange menn de ønsker, uansett faktisk hvordan de ser ut, dette VET jeg og kan bevise da jeg kjenner flere jenter som velger å leve det ut, og de har ikke utseende eller personlighet på sin side,og jeg kjenner menn som aldri får oppleve noe, meg selv svært sjelden.
Og hva skriver flere her, jo noe om “tapere og ekle typer”, nesten som klisjeene om de “ekle horekunder” som alltid er gamle og feite osv…Dette stemmer IKKE.
Jeg har kamerater over 30 som ikke har hatt sex, de er pene veltrente gode gutter.
Jeg selv, har ett snitt på 3år sølibat mellom hver gang, jeg går for å være meget pen, og er svært veltrent, verbal,morsom m.m.. det hjelper så lite, for kvinnene har definisjonsmakten på kjønnsmarkedet, det er de som siler ut hvem de vil ha, og min erfaring er at det som skiller lykke fra tragedie er små små ting du sier…at du sier ting på “litt feil måte”..at du rett og slett er dårlig på å forføre kvinner,mannens jobb.. Om du har alskens flotte sider virker oftest helt uinteressant(i startfasen), for den første “slusen” en mann må igjennom for å få innpass til en kvinnes nærhet, er trang..
Jeg vet at Mads L har rett i mye,for jeg har erfart det, og jeg er ikke den dere kvinner skulle tro, en slags prototyp på en “ekkel” taper. Jeg forstår at mange menn i en situasjon som min går til prostituerte,selv om det ikke løser noenting på sikt.
Det har blitt likestilling på de fleste områder, vi menn har blitt presset inn i feministenes bilde i 30 år omtrent,vi skal endre oss på det ene etter det andre, men akkurat på dette ene område velger kvinnene at rollene skal forbli slik de alltid har vært,mannen skal by seg frem, til deres store fordel selvsagt. Har jeg opplevd en kvinne prøve seg? Ja, en gang(jeg er 38), på nettsjekkestedene, fikk 5 brev på 1.5 år…jenter får hundrevis av brev i uka…er det så vanskelig for kvinner å bare si at “ja,vi vet det er slik, og vi ØNSKER det skal forbli slik(det tror jeg nemlig, for det er svært behagelig for dere)”, men nei, det som møter de i min situasjon er bare nedlatenhet og arroganse fra kvinner når temaet debatteres på nettet, dere sitter der så sjølgode og tilfredse og ber meg “vente og se, ordner seg tilslutt vet du”, mens de selv har ett kjærlighetsliv ett “tastetrykk unna” for å sette det på spissen.
Jeg har ventet mye. Ja man kan undertrykke og kontrollere sexlivet. Nei det er ikke sunt, det kan enhver psykiater fortelle deg, noen ender livet for egen hånd på grunn av dette.
Det brer seg en panikk i meg når jeg innser at ingensomhelst, andre enn Mads L er villig til å ta opp dette og kvinner stadig bruker de samme metoder for å tie temaet ihjel.’ Er det fordi dere er redd for å miste de fordeler en slik skjevfordeling gir dere?
løsningen har Mads L kommet med. Jenter bør slutte å sitte på gjerdet og selv ta minst like mye initiativ som oss,istedenfor å velge en blant f.eks 10 beilere, gå selv ut og finn 10 DU kunne tenke deg å bli kjent med, bare på denne måten kan vi bryte mønstrene, slippe til fler typer menn i ett aktivt kjærlighetsliv, enn i stor grad som nå,de som er gode forførere.
Noen som kjenner en jente over 30 som er ufrivillig jomfru? Noen menn? Ja, nettop, dere vet hva jeg snakker om, slutt å “kjøpe støvsuger av den beste selgeren, sjekk selv markedet og kjøp den som du trenger.”
Langt hjertesukk dette, langt fra utfyllende og kompletterende, temaet er stort og jeg har langtfra oversikten, men jeg takker Mads L for å tørre si sannheten selv om han provoserer vel mye slik at debatten blir ufruktbar, stillingskrig..
jeg forventer å bli nedsablet ganske raskt. Er vant til det, ensomheten og stigmaet..tårene i ensomhet hver dag.
Mann 38
Alle ha så inderlig godt av litt hudkontakt…
Megalep
desember 9, 2008
[...] forrige post om Mads fikk jeg noen kommentarer fra menn som kjente seg igjen i Mads verden. En legger ut om at han [...]
“SÅNN er det motsatte kjønn!” « Minneapolise
desember 10, 2008
Heisann! Beklager at eg kjem med tidenens mest på overtid kommentar her… Men ville berre gratulere deg med å ha satt dagsorden i bloggverda den siste tida! Eg har åpenbart ikkje fulgt med dei siste vekene, så då eg oppdaterte meg litt igår såg eg at det har pågått mange viktige og spennande debattar, mange av dei igangsatt av deg! Veldig bra!!
Stå på vidare – du er fabulous!!
Dette innlegget om Mads Larsen er fantastisk lesning! Då eg leste kronikken hans tenkte eg: Hallo, for ei fæl nedvurdering av menn, og hallo for ei dustete framstilling av prostitusjonsbransjen! Eg kjente også at dette orkar eg ikkje blogge om – men eg er veldig glad for at mange andre av dykk gjorde det og har sett skapet på plass!
ingacecilie
desember 15, 2008
Hehe, det handler ikke om penger mot sex i Thailand. Mannlig seksualitet er faktisk etterspurt der, selv om det er vanskelig for deg å forstå fordi du er er en liten norsk prinsesse. Jeg kunne aldri hatt et langvarig forhold med deg simpelthen fordi jeg liker å være mannen i forholdet
Til din opplysning har jeg vest-europeisk kjæreste og kommer aldri til å ha norsk partner igjen fordi norske jenter er uattraktive så det holder. Ja, dødskult at dama di spyr når dere går ut liksom, haha!
Leif Olsen
desember 29, 2008
Oj, haha, det var feil sted å komme med den. Jeg har aldri spydd av alkohol i hele mitt liv.
Tror folk er forskjellige begge steder jeg, har to venninner fra Thailand, de er ikke på leting etter mannlig seksualitet.
Men som du sier, noen liker å spille visse roller i et forhold, andre å kunne være seg selv. Jeg foretrekker det siste, så vi hadde nok ikke vært en god match. Dessuten er det mulig jeg hadde spydd når jeg gikk ut om noen hadde gått ved siden av og kalt meg en “liten norsk prinsesse” *brekke seg litt*
minneapolise
desember 29, 2008